نهضت امریکایی وال استریت در مقابل امریکا گرایی، امریکایی بودن و امریکایی سازی سلطه گرا: بحران حکمرانی اکثریت
نویسندگان
چکیده
اشغال وال استریت پرچمی بود که از روز 17 سپتامبر 2011 در دست معترضان امریکایی قرار گرفت. این پرچم منعکس کنندة شبیه سازی اشغال وال استریت به اشغال فلسطین بود و مرجع اصلی اعتراض را به نوعی به سمت صهیونیسم جهانی نشانه می رفت. ریشه های عمیق این اشغال به اشغال سرزمین های بومی امریکا بازمی گردد و در واقع همان انحصار گرایی در مسیر تاریخ امریکا در عرصه های مختلف از جمله نظام اقتصادی و مالی امریکا انعکاس پیدا کرده است. پرسش اصلی این مقاله این است که چرا نهضت اشغال وال استریت به صورت یک جریان جدی اجتماعی در امریکا ظهور پیدا کرد؟ در پاسخ به این پرسش بحث شده که جامعه یک درصدی امریکا که نمادی از انحصارگرایی اقلیت بر اکثریت است، گرفتار استثناگرایی در سه سطح معرفتی، نهادی و برنامه ای شده است. اعتراض مردم امریکا صرفاً اعتراض به وضعیت اقتصادی نیست، بلکه اعتراض به « نظام اجتماعی استثناگرایانه» است. این استثناگرایی امریکایی حاکمیت اکثریت را دچار بحران کرده است. معنای این امر تحقق اقلیت گرایی به جای مردم سالاری و دموکراسی و با تعبیر دقیق تر « بحران دموکراسی» است. در این مقاله ابعاد مختلف استثناگرایی معرفتی، نهادی و برنامه ای در پیوست با نهضت اشغال وال استریت تبیین خواهد شد.
منابع مشابه
نقدى بر کتاب جهان پسا- امریکایی
کتاب جهان پسا-آمریکایی نوشته فرید زکریا به مختصات تحولات در عرصه جهانی عمدتا در حوزه های سیاسی، اقتصادی می پردازد. نویسنده ظهور قدرت های اقتصادی چین، هند و برزیل را جزو تغییرات مهم در ساختار نظام بین الملل می داند که عرصه را برای آمریکا تنگ تر کرده اند. این قدرت ها با استفاده از منابع داخلی در تعامل با محیط بیرونی ضمن کسب قدرت اقتصادی به امتیاز خواهی های سیاسی روی آورده اند و قصد چشم پوشی از سه...
متن کاملنشانه شناسی اقتصادی اجتماعی بحران وال استریت
شناخت جنبشهای اجتماعی براساس نشانهشناسی گفتمانی آنان انجام میگیرد. چنین جنبشهایی را باید از زبان خود آنها شناخت. ماهیت و کارکرد جنبشهای اجتماعی بر اساس تعریفی است که آنان از خود ارایه میدهند. چنین نگرشی در ارتباط با جنبش اجتماعی وال استریت نیز مشاهده میشود؛ جنبشی که دارای نشانههای اجتماعی و اقتصادی است، در دورانهای مختلف تاریخی منشاء اعتراضات اقتصادی بوده است و در سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۱ نماد ج...
متن کاملبررسی تطبیقی ژانرشناسی کمیک ایرانی با نگاهی به کمیک امریکایی
کمیک هنر روایت مضامین از طریق تصویر است که تاکنون در عرصه زیباییشناسیِ هنرهای تجسمی تحولات گوناگونی را از سر گذرانده و هویتی خاص یافته و در فرهنگهای مختلف، به عنوان هنری مستقل و ابزار بیانی مؤثر در قالب ژانرهای گوناگون رواج یافته و فرهنگ معاصر هنرهای تجسمی در آمریکا بیشترین سهم را در تنوع بخشی به ژانرهای کمیک داشته است. در دهههای اخیر کمیک به عرصه هنر ایران وارد شده و در قالب چند ژانر اصلی خ...
متن کاملنهضت اشغال وال استریت
خیابان وال استریت نامی آشنا برای اهالی اقتصاد در عرصه بین المللی است. لکن در نیمه های سال 2011 آوازه این مرکز اقتصادی تحت عنوان دیگری عالم گیر شد. و توجه افکار عمومی را بیش از گذشته به خود جلب نمود. برخلاف سنت گذشته اخبار منعکس شده از وال استریت این بار از نوسانات بازار بزرگترین بورس جهانی حکایت نداشت بلکه مبین تحولاتی بود که کمترکسی در این سطح توقع پدید آمدن آن را داشت. ظهور جریان جدیدی تحت عن...
بازنمایی الگوی مصرف یک خانواده امریکایی: سیمسونها در اوقات فراغت
بازنمایی زندگی روزمره موضوع بحث بسیاری از تولیدات رسانهای در ایالات متحده امریکاست. بیشک زمانی که سخن از زندگی روزمره به میان میآید، خانواده محوریترین عنصر آن تلقی میشود. ژانرهای مختلف تلویزیونی مانند سریالهای دنبالهدار، کمدی موقعیت و غیره که اوج پیداش آنها در امریکا به دهه 1950 بازمیگردد، به بازنمایی خانواده، روابط مبتنی بر آن، دغدغهها، انتظارات و رویکردهای معطوف به آن پرداختهاند. او...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات جهانناشر: دانشکده مطالعات جهان و انجمن ایرانی مطالعات جهان
ISSN 2251-7073
دوره 2
شماره 1 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023